Josef Bartoš (29. října 1861 Příbram-Březové Hory, Čechy, Rakouské císařství – 14. ledna 1924 Příbram, Čechy, Československo) byl český hudební skladatel.
Život
Pocházel z příbramské hornické rodiny. Vystudoval v Příbrami reálné gymnázium a učitelský ústav, na němž od roku 1880 působil jako učitel. Od roku 1888 začal také vyučovat na měšťanské škole chlapecké jako odborný učitel pro obor přírodovědecký a zpěv (právě pro výuku zpěvu na této škole vydal Bartoš dokonce svou sbírku 43 národních písní pro jeden až čtyři zpěvní hlasy nazvanou "Metoda koncentrační k vícehlasému zpěvu"). Roku 1919 byl jmenován na tomto ústavu ředitelem. Coby pedagog byl velmi úspěšný a oblíbený, o čemž svědčí četné vzpomínky jeho žáků i spolupracovníků, uveřejněné v knize Karla Valty "Za ušlechtilým Příbramanem" z roku 1947 (viz literatura). Uplatnil se i na poli literárním jako spisovatel povídek z hornického života (např. Láska, která zabíjí, Stráž u mrtvých, Ze života v pohádku ad.; některé byly psány pod pseudonymem J. Hošek) a řady kritik zejména hudebních, jimiž přispíval do místních listů (uveřejňovány např. v časopisech Dalibor, Horymír ad.). Byl též dobrým výkonným hudebníkem (ovládal celou řadu nástrojů, zejména klavír a violoncello) a plodným skladatelem. Ve svých skladbách navázal na jednodušší styl Karla Bendla a Jana Maláta, v komorních dílech lze vypozorovat vliv Dvořákův.
Hudební dílo
Jeho hudební dílo lze rozdělit do několika skupin. Do první skupiny spadají jeho skladby klavírní, které jsou určeny průměrným i zběhlejším hráčům a vyznačují se pečlivým zpracováním zpěvného tématu. Další skupinu tvoří hudba komorní, kterou skladatel posílal i do ciziny, zejména vydavateli Simrockovi, u kterého však nakonec z neznámých důvodů k vydání skladeb nedošlo. Skladatel byl však úspěšný u jiného vydavatele – Františka Urbánka, který vydal Bartošovy klavírní skladby Kaleidoskop a Lyrické nálady.
Písně
Lze dle jejich charakteru rozdělit na písně duchovní, světské, milostné, písně z havířského prostředí. Vyznačují se především lyrismem, prostým doprovodem a nesou nesporný vliv romantismu (zejména Schumannova a Čajkovského). Převážně jsou komponovány na texty Quida Maria Vyskočila, jehož texty používal pro své sbory. Mezi další skladatelovy práce patří melodramy, kantáty, orchestrální drobnosti a příležitostné školní skladby.
Přehled skladeb (výběr)
Klavírní skladby
Scherza
Idyly
Eklogy
Kaleidoskop
Lyrické nálady
Valse intime
Pět nálad
Impromptu
Sonáta Es
tance
pochody
Komorní hudba
houslová sonáta
violové sonáty (3)
klavírní tria (3)
smyčcové kvartety (3)
klavírní kvintety (2)
smyčcový oktet
Písně
Večery pohádek
Pampelišky
Tři písně
Hornické písně
Slovenské spevy
Melodramy
“Balada o mrtvém mnichu
“Honza a smrt
Sbory
Na březích Baltu
Ó Moravo
Ó matko vlasti svatá
Slavičí pěšinky
Svatební zpěv
Po sňatku
Kantáty
Smrt (chorální rapsodie)
Tři husaři (vesnický výjev)