Miroslav Barvík

Miroslav Barvík (14. září 1919 Lužice u Hodonína, Morava, Československo – 2. března 1998 Brno, Morava, Česká republika) byl český hudební skladatel a kritik.

Život

Po maturitě v roce 1937 studoval na brněnské konzervatoři skladbu a klavír. Současně na Masarykově univerzitě studoval hudební vědu. Konzervatoř absolvoval u Václava Kaprála Symfoniettou pro orchestr, ženský sbor, varhany, klavír a alt solo. V letech 1942–1944 byl soukromým žákem Vítězslava Nováka a studium dokončil mistrovským kurzem Pražské konzervatoře u Jaroslava Řídkého.

Pracoval jako učitel hudební teorie, klavíru a dirigování na Masarykově ústavu hudby F. M. Hradila v Ostravě (1942–1945). Po osvobození se stal kulturním referentem v Brušperku, oblastním inspektorem hudebních škol, tajemníkem brněnské konzervatoře a sbormistrem dělnického pěveckého sboru při Okresním výboru Komunistické strany v Králově Poli. V roce 1949 se stal profesorem dějin hudby a teoretických předmětů na Pražské konzervatoři a externě učil opět na brněnské konzervatoři a jiných školách.

Byl velmi rozporuplnou osobností. Přes nepopiratelné zásluhy na poli hudební vědy (např. práce o díle Vítězslavy Kaprálové a Leoše Janáčka) a popularizace vážné hudby (mimo jiné byl tvůrcem oblíbeného rozhlasového pořadu „Hovory o hudbě“) byl jednatelem Syndikátu českých skladatelů,stavovské organizace českých skladatelů vážné a populární hudby včetně muzikologů a autorů zhudebněných textů, která existovala od 20. února 1946.

V roce 1966 byl jmenován uměleckým ředitelem Státní opery Brno (dnes Janáčkovo divadlo). Po roce 1968, tedy po příchodu sovětských vojsk na naše území, byl vyloučen z komunistické strany, protože se proti okupaci vysílalo veřejně z divadelního rozhlasu a byl z funkce ředitele odvolán. V roce 1979 odešel do důchodu. Zemřel 2. března 1998 v Brně.

Po jeho smrti, kdy byla v nekrologu v Lidových novinách zdůrazněna jeho angažovanost pro komunistický režim, vystoupil na obranu jeho lidských vlastností Václav Žilka.

Dílo

Kantáty

    Poděkování Sovětskému svazu (text Stanislav Kostka Neumann - 1947)
    Pražské jaro (text Vítězslav Nezval - 1949)
    Ruky preč od Koreje (1950)
    Píseň o Sovětské zemi (1951)
    Volám vás na soud světa (1953)
    Pionýrská pohádka (1953)
    Staré pověsti české (dle Aloise Jiráska)

Orchestrální skladby

    Symfonietta pro orchestr, ženský sbor, varhany, klavír a alt solo (1942)
    Serenáda pro smyčce (1941)
    Symfonie (1944)
    Tance ze Slovácka (1949)
    Dimitrov (rapsódie, 1952)
    Zverbovali šohajíčka (1957)
    Slavnostní předehra

Komorní skladby

    Lidice (sonáta pro klavír)
    2 smyčcové kvartety
    Klavírní trio „Na památku Vítězslavy Kaprálové“ (1940)
    Sonáty a sonatiny pro klavír, violoncello, hoboj aj.

Ostatní

    Řada písní a sborů, velmi často s politickou tematikou.
    Hudba k filmu „Veliká příležitost“
    Scénická hudba (Dukla, Na jih od 38. rovnoběžky)

Knižní publikace

    Základy nauky o hudbě (1945)
    Chci umět modulovat (1947)
    Problém estetického hodnocení hudby (1948)
    Přehled hudební akustiky (1949)
    Hudebníkova cesta do Sovětského svazu (1954)
    Hovory o hudbě. O vzniku a vývoji hudebních slohů (1961)
    Poprvé v opeře, Praha, 1963