Josef Drechsler

Josef Drechsler, psán také Joseph, vlastním jménem Josef Traxler, (26. května 1782 Vlachovo Březí, Čechy, České království – 27. února 1852 Vídeň, Dolní Rakousy, Rakouské císařství) byl vídeňský kapelník, hudební skladatel a pedagog pocházející z Čech.

Život

Byl synem venkovského kantora z Vlachova Březí. V deseti letech byl přijat jako zpěvák do chlapeckého sboru benediktinského kláštera Niedernburg v Pasově. Navštěvoval tam latinské gymnázium, na kterém získal i základy hry na varhany a generálbasu. Studoval pak filosofii, teologii i práva, ale nic z toho ho neuspokojovalo. V roce 1807 odcestoval do Vídně a stal se nejprve kapelníkem divadla v Leopoldstadtu, později korepetitorem Dvorní opery (Hofoper). V roce 1812 povýšit na kapelníkova adjunkta, ale z úsporných důvodů byl provoz divadla omezen a Drechsler propuštěn. Řídil pak orchestry v Badenu a v Bratislavě.

V roce 1814 se vrátil do Vídně a působil jako varhaník v klášteře servitů v Alsergrundu. Otevřel také soukromou školu, kde zdarma vyučoval hru na varhany a generálbas. Zájem byl obrovský a Drechsler si tak získal sympatie vídeňanů.

V roce 1816 se stal regenschorim v kostele sv. Anny a v bezplatné výuce pokračoval v učitelském ústavu. Jeho nejslavnějším žákem byl Johann Strauss mladší. Pomáhal však nezištně i českým skladatelům, kteří v té době přicházeli do Vídně. Patřili mezi ně např. František Gregora a František Pivoda.

V březnu 1823 dostal místo kapelníka v kostele vídeňské univerzity (Universitätskirche) a zároveň i ve farním kostele Am Hof. Ucházel se o místo druhého dvorního varhaníka, ale i když se za něj u arcivévody Rudolfa přimlouval sám Ludwig van Beethoven, místo neobdržel. Dvorním varhaníkem se tehdy stal jiný hudebník českého původu, Simon Sechter.

Vedle práce chrámového kapelníka a pedagoga přijal v roce 1822 ještě řízení divadelního orchestru v Theater in der Josefstadt, z čehož vyplynula i jeho bohatá kompoziční činnosti v oblasti scénické hudby. Píseň Brüderlein fein ze hry Ferdinanda Raimunda Der Bauer als Millionär (Sedlák milionářem) se stala velmi populární a zlidověla. V roce 1830 z divadla odešel a věnoval se již pouze chrámové hudbě a pedagogické činnosti. Jeho kariéra vyvrcholila, když se v roce 1844 stal kapelníkem svatoštěpánského dómu.

Dílo

Chrámová hudba

    10 velkých a 6 menších mší
    Rekviem
    Te Deum
    2 Veni sancte spiritus
    20 graduale a ofertorií
    3 velké kantáty, z toho jedna ke slavnostnímu otevření nového chrámu v Leopoldstadtu.

Opery

Zkomponoval 6 oper. Provedeny byly patrně pouze dvě.

    Die Feldmühle (1812)
    Pauline (1821)
    Tontine

Divadelní hry se zpěvy

    Die Feen aus Frankreich
    Capriciosa
    Gisperl und Fisperl
    Fee Sanftmut und Fee Gefallsucht
    Silphide
    Der Berggeist
    Idor, der Wanderer
    Der Diamant des Geisterkönigs
    Klaudine von Villa-Bella
    Die Wölfin um Mitternacht
    Die Wunderbrille
    Lisko und Saldino
    Oskar und Tina
    Das grüne Männchen
    Die Grätzer in Wien
    Der Bauer als Millionär a řada drobnějších hudebních vložek.

Ostatní skladby

    Die Rose von Biterbo (světské oratorium)
    Velký počet klavírních sonát, varhanních fug, smyčcových kvartet a ouvertur.
    Písně, dueta a terceta, skladby pro smíšené a mužské sbory

Pedagogická literatura

    Škola hry na varhany
    Theoretisch-praktischer Leitfaden zum Präludieren
    Harmonie- und Generalbasslehre