Josef Drechsler, psán také Joseph, vlastním jménem Josef Traxler, (26. května 1782 Vlachovo Březí, Čechy, České království – 27. února 1852 Vídeň, Dolní Rakousy, Rakouské císařství) byl vídeňský kapelník, hudební skladatel a pedagog pocházející z Čech.
Život
Byl synem venkovského kantora z Vlachova Březí. V deseti letech byl přijat jako zpěvák do chlapeckého sboru benediktinského kláštera Niedernburg v Pasově. Navštěvoval tam latinské gymnázium, na kterém získal i základy hry na varhany a generálbasu. Studoval pak filosofii, teologii i práva, ale nic z toho ho neuspokojovalo. V roce 1807 odcestoval do Vídně a stal se nejprve kapelníkem divadla v Leopoldstadtu, později korepetitorem Dvorní opery (Hofoper). V roce 1812 povýšit na kapelníkova adjunkta, ale z úsporných důvodů byl provoz divadla omezen a Drechsler propuštěn. Řídil pak orchestry v Badenu a v Bratislavě.
V roce 1814 se vrátil do Vídně a působil jako varhaník v klášteře servitů v Alsergrundu. Otevřel také soukromou školu, kde zdarma vyučoval hru na varhany a generálbas. Zájem byl obrovský a Drechsler si tak získal sympatie vídeňanů.
V roce 1816 se stal regenschorim v kostele sv. Anny a v bezplatné výuce pokračoval v učitelském ústavu. Jeho nejslavnějším žákem byl Johann Strauss mladší. Pomáhal však nezištně i českým skladatelům, kteří v té době přicházeli do Vídně. Patřili mezi ně např. František Gregora a František Pivoda.
V březnu 1823 dostal místo kapelníka v kostele vídeňské univerzity (Universitätskirche) a zároveň i ve farním kostele Am Hof. Ucházel se o místo druhého dvorního varhaníka, ale i když se za něj u arcivévody Rudolfa přimlouval sám Ludwig van Beethoven, místo neobdržel. Dvorním varhaníkem se tehdy stal jiný hudebník českého původu, Simon Sechter.
Vedle práce chrámového kapelníka a pedagoga přijal v roce 1822 ještě řízení divadelního orchestru v Theater in der Josefstadt, z čehož vyplynula i jeho bohatá kompoziční činnosti v oblasti scénické hudby. Píseň Brüderlein fein ze hry Ferdinanda Raimunda Der Bauer als Millionär (Sedlák milionářem) se stala velmi populární a zlidověla. V roce 1830 z divadla odešel a věnoval se již pouze chrámové hudbě a pedagogické činnosti. Jeho kariéra vyvrcholila, když se v roce 1844 stal kapelníkem svatoštěpánského dómu.
Dílo
Chrámová hudba
10 velkých a 6 menších mší
Rekviem
Te Deum
2 Veni sancte spiritus
20 graduale a ofertorií
3 velké kantáty, z toho jedna ke slavnostnímu otevření nového chrámu v Leopoldstadtu.
Opery
Zkomponoval 6 oper. Provedeny byly patrně pouze dvě.
Die Feldmühle (1812)
Pauline (1821)
Tontine
Divadelní hry se zpěvy
Die Feen aus Frankreich
Capriciosa
Gisperl und Fisperl
Fee Sanftmut und Fee Gefallsucht
Silphide
Der Berggeist
Idor, der Wanderer
Der Diamant des Geisterkönigs
Klaudine von Villa-Bella
Die Wölfin um Mitternacht
Die Wunderbrille
Lisko und Saldino
Oskar und Tina
Das grüne Männchen
Die Grätzer in Wien
Der Bauer als Millionär a řada drobnějších hudebních vložek.
Ostatní skladby
Die Rose von Biterbo (světské oratorium)
Velký počet klavírních sonát, varhanních fug, smyčcových kvartet a ouvertur.
Písně, dueta a terceta, skladby pro smíšené a mužské sbory
Pedagogická literatura
Škola hry na varhany
Theoretisch-praktischer Leitfaden zum Präludieren
Harmonie- und Generalbasslehre