Ctirad Kohoutek

Ctirad Kohoutek (18. března 1929 Zábřeh na Moravě, Morava, Československo – 19. září 2011 Brno, Morava, Česká republika) byl moravský hudební skladatel, vědec a pedagog.

Život

Po maturitě na reálném gymnáziu v Brně studoval na brněnské konzervatoři v abiturientském kurzu hudební teorii, základy kompozice a dirigování. Byl přijat na Janáčkovu akademii múzických umění v Brně a stal se žákem Jaroslava Kvapila. Současně působil v Moravském tanečním a pěveckém souboru a v souboru Radost v Brně. Akademii absolvoval v roce 1953. Zůstal na škole nejprve jako asistent a odborný asistent. V roce 1965 se stal docentem skladby a teorie skladby, v roce 1965 vedoucím katedry skladby, hudební teorie a dirigování a v roce 1976 prorektorem pro uměleckou a vědeckovýzkumnou činnost a zahraniční styky. Doktorát filozofie získal na Univerzitě Palackého v Olomouci v roce 1973 a hodnost kandidáta věd na Masarykově univerzitě v Brně v roce 1980.

Absolvoval stáž na Summer school of Music v Dartingtonu u Witolda Lutoslawského (1963) a účastnil se prázdninových kurzů moderní hudby v Darmstadtu u Pierre Bouleze a György Ligetiho.

V letech 1980-1990 působil na pražské HAMU jako profesor skladby. Současně byl ředitelem České filharmonie. Byl členem Asociace hudebních umělců a vědců a místopředsedou Klubu moravských skladatelů (1992-2002).

Významné je jeho teoretické dílo, zejména Novodobé skladebné směry v hudbě (1965) a Projektová hudební kompozice (1969). Staly se takřka zásadní učebnicí pro jeho vrstevníky a následující generaci.

Jeho bratrem je moravský astronom Luboš Kohoutek.

Dílo

Orchestrální skladby

    Festivalová předehra pro velký orchestr (1955-1956)
    Koncert pro housle a orchestr (1958)
    Velký přelom, symfonie pro orchestr (1960/1962)
    Symfonické tance pro velký orchestr (1961)
    Symfonieta pro velký orchestr (1962/1963)
    Concertino pro violoncello a komorní orchestr (1964-1966)
    Preludia pro komorní orchestr (1965)
    Miniatury pro smyčcový orchestr (1966)
    Divadlo světa (Teatro del mondo), symfonická rotace o čtyřech scénách (1968-69)
    Panteon, zvukový obraz pro orchestr (1970)
    Slavnostní prolog pro velký symfonický orchestr (1971)
    Slavnosti světla, cyklus symfonických obrazů pro velký orchestr (1974-1975)
    Symfonické aktuality, koncertní fresky pro orchestr (1976/1978)
    Pocta životu (Omaggio a vita), monolit pro orchestr (1988-1989)
    Jediná naděje, symfonický akvarel pro orchestr (1997)
    Pohledy na člověka, dvě reflexe pro orchestr (1989-1997)
    Symfonický tanec pro velký dechový orchestr (2001/2004)

Jevištní skladby

    Balady z povstání (Jano - Jablíčka malinová). Dvě kantáty na slova Jarmily Urbánkové (1960),
    Za všechny děti (Ukolébavka černošské mámy). Kantáta pro alt, smíšený sbor a orchestr na slova Jiřího Navrátila (1951-52)
    O Kohoutkovi a Slepičce. Dětská opera (1988-89)
    Pátý živel. Melodram pro recitátora a malý orchestr na slova Oldřicha Mikuláška (1962)

Vokální skladby

    Lyrické texty. Tři písně pro 2 střední ženské hlasy, klavír s bicími nástroji na slova Vladimíry Binarové, Evy Hřibové a Josefa Pavlíka (1976)
    Zrození člověka. Vokální monology pro vyšší mužský a ženský hlas a orchestr (klavír) na texty českých básníků. (1981)

Komorní skladby

    Suita romantica pro violu a klavír (1957)
    Suita pro dechové kvinteto (1958/59)
    Smyčcový kvartet (1959)
    Rapsodia eroica pro varhany (1963-65)
    Concertino pro violoncello a klavír (1964-66)
    Miniatury pro čtyři lesní rohy (1965)
    Invence pro klavír (1965)
    Memento. Koncert pro bicí a dechové nástroje (1966)
    Panychida. Hudba o dvou zvukových vrstvách pro 2 violy, 2 klavíry, bicí nástroje a magnetofonový pás (1968)
    Tkaniny doby. Zvukové fantazie pro basklarinet (violoncello) a klavír s bicími nástroji (1977)
    Metavariace na dvě moravské lidové písně, pro koncertní akordeon (1978), ČHF, též verze pro varhany (1982)
    Minuty jara. Imprese pro dechové kvinteto (1980)
    Mateníky. Tři skladby pro 2 akordeony. (1991)
    Motivy léta, hudební prožitky pro housle, violoncello a klavír (1990)
    Žerty a úsměvy, novelety pro hoboj, klarinet a fagot (1991)
    V zahradách chrámů Kyota, meditace pro sólový anglický roh (basklarinet) a bicí nástroj (1992)
    Šťastné chvilky, malé album vzpomínek pro dvoje housle (1992)
    Zimní ticha, dojmy a myšlenky pro žesťové a bicí nástroje (1992-93)
    Oživené zátiší, fragment pro sólový lesní roh (1994)
    Podzimní zpěvy, rapsodické souvětí pro smyčcové kvarteto (1994-95)
    Proměny vody, poetické črty pro čtyři flétny (1996)
    Protipóly, duo pro dvě trubky (1998-99)
    Kouzlo dřeva, plastiky Antonína Suchana pro housle a klavír (1999-2000)
    Prvosenky, klavírní črty z mládí (2002)
    Drobné radosti, flétnové věty se smyčcovým kvartetem (2006)
    Doušky z pramenů, duo pro housle a hoboj (klarinet) (2007)

Napsal rovněž řadu skladeb pro smíšený, mužský i ženský sbor a instruktivních skladeb pro různé nástroje.