Petr Kotík (* 27. ledna 1942 Praha, Čechy, Protektorát Čechy a Morava) je český hudební skladatel, dirigent a flétnista žijící v New Yorku. Od roku 2001 je uměleckým ředitelem ostravského festivalu nové hudby Ostravské dny.
Život
Vyšel z uměleckého a hudebního prostředí. Jeho otec Jan byl významný malíř a grafik, stejně jako děd Pravoslav. Bratr Martin je architektem. Ještě jako student Pražské konzervatoře založil (na jaře 1961) soubor Musica viva pragensis. Po návratu z vídeňských studií (1963-1966) vytvořil experimentálněji orientovaný soubor QUaX . Byl to v Praze první soubor, zabývající se „živou elektronikou“ a prezentující pouze radikální programy na úrovni svých protějšků v Evropě a Spojených státech.
Zhoršující se politicko-kulturní situace v Československu po srpnu 1968 jej přinutila k vystěhování do USA. Od konce roku 1969 žije ve státě New York (zprvu v Buffalo, od roku 1983 v New York City) kde se stal důležitou osobností tamního hudebního života. Jeho S.E.M. Ensemble funguje v mnoha variantách – od tria až po orchestr, který vystupuje pod názvem The Orchestra of the S.E.M. Ensemble. Debutem jeho orchestru, ale i jeho dirigentské práce, se stal legendární koncert v Carnegie Hall pod názvem Pocta Johnu Cageovi, kde Kotík dirigoval Cageovo stěžejní dílo Atlas Eclipticalis . Heroickým činem bylo vytvoření mezinárodního Institutu a Festivalu nové a experimentální hudby Ostravské dny, které Kotík založil roku 2001 a které významně oživuje hudební dění v Čechách.
Jako skladatel je autodidakt. Od počátku byly jeho kompozice založeny na konceptu lineárních struktur, jejichž jednotlivé hlasy se od let sedmdesátých často objevují v kvintovém zdvojení. V sedmdesátých letech se Kotíkovy kompozice vyznačují absencí partitur. Od osmdesátých let píše znovu přesně notované partitury.
V roce 2005 založil pro potřeby festivalu Ostravské dny mezinárodní komorní orchestr Ostravská banda, s tímto orchestrem následující tři roky provozuje také samostatné koncerty u nás , Evropě i USA. Je uměleckým šéfem tohoto orchestru, uplatňuje se jako dirigent a dramaturg koncertů Ostravské bandy.
Ostravská banda vznikla v roce 2005 jakožto rezidenční komorní orchestr festivalu Ostravské dny. Od svého prvního koncertu vzbudila Ostravská banda zájem hudební veřejnosti jak v České republice, tak v zahraničí. To vedlo k prestižním koncertům mimo Ostravské dny, jako byly např. Pařížská konzervatoř (2006) a Carnegie Hall v New Yorku (2007), Pražské jaro (2008). Ostravská banda je složena z předních interpretů soudobé hudby mladé generace z Evropy a USA. Pracují zde bok po boku čeští, slovenští, němečtí, maďarští, holandští, finští, angličtí a američtí hudebníci, kteří vytvořili sourodý kolektiv špičkové úrovně. Stálými dirigenty Ostravské bandy jsou kromě něj také Zsolt Nagy, Roland Kluttig nebo Peter Rundel.
Jeho synové Tomas Kotík a Jan Jakub Kotík jsou prapravnuky prezidenta Masaryka.
Dílo (výběr)
Congo (1962)
Kontrapunkt II (1962-1963)
Music for 3 (Hudba pro tri) In Memoriam Jan Rychlík (1964)
Spontano (1964)
Kontrabandt (1967)
Alley (1969/1970)
There is Singularly Nothing (1971-1973, 1995)
John Mary (Text Gertrude Steinová) (1973-1974)
If I Told Him (Text Gertrude Steinová) (1974-1975)
Many Many Women (Text Gertrude Steinová) (1975-1978)
Drums (1977-1981)
Explorations in the Geometry of Thinking (Text R. Buckminster Fuller) (1978-1982)
Adagio (1980-1997)
Chamber Music (1981-1982)
Commencement (Text R. Buckminster Fuller) (1981)
Apparent Orbit (1981, 1984-1985)
Spheres & Attraction (1981–2006)
Solos and Incidental Harmonies (1983-1985)
Integrated Solos I, II, III (1986-1988)
Wilsie Bridge (1986-1988)
Letters to Olga (Text von Václav Havel) (1989-1991)
Variations for 2 Orchestras and a consort of Trumpets (1995)
Quiescent Form (1995-1996)
Music in Two Movements (1998–2003)
Music for Cello and Piano (2000-2001)
Devín (Text von Vladislav Vančura) (2000-2004)
Variations for 3 Orchestras (2003-2005)
The Plains at Gordium (2004)
For ZS (2004)