Jaroslav Mihule

Jaroslav Mihule (* 1. prosince 1930 Praha, Čechy, Československo) je český muzikolog, vysokoškolský pedagog, hudební skladatel a diplomat.

Život

Původ, mládí a studium

Narodil se 1. prosince 1930 v Praze, kde strávil většinu života. Mládí prožil na pražské periférii. Od raného dětství se u něho projevovalo hudební nadání (jako zpěvák a klavírista s absolutním sluchem). Svou hudebnost zdědil po předcích z obou stran rodičů. Do jeho rodu patří také divadelník a herec Václav Mihule (15. června 1758 Praha – 1808 Košice), skladatel Jiří Mihule starší (22.  července 1907 Praha – 27. dubna 1977 tamtéž) i jeho syn, profesor Jiří Mihule, emeritní člen České filharmonie (* 4. června 1937 v Praze).

Po ukončení základní školní docházky (během nacistické okupace Československa, v tzv. Protektorátu Čechy a Morava) absolvoval středoškolská studia ve svém rodišti, nejprve na Amerlingově mužském ústavu učitelském (1944–45, s povinným studiem houslí), dále na Benešově reformním reálném gymnasiu v Praze 6 (1945-46) a posléze na klasickém Akademickém gymnasiu v Praze 2 (maturita 1949). Doba jej vedla nejprve k povinnému seznámení se s němčinou, na gymnáziu pak s francouzštinou, latinou a povinnou ruštinou, po přestupu na Akademické gymnasium pak ještě se starořečtinou a angličtinou.

Poté studoval bohemistiku na Filozofické fakultě a hudební výchovu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy (1949–53, promovaný pedagog). Hudební vzdělání si prohloubil v letech 1952–55 studiem skladby a dirigování na pražské konzervatoři (absolutorium 1955).

Akademická dráha

Demokratické povahové založení jej přivedlo hned po ukončení vysoké školy k prvnímu střetu s totalitní mocí, která se držela ve státě  mezi roky 1948 až 1989. Místo akademické kariéry se musel zpočátku spokojit místem klavírního doprovazeče (v Československém státním souboru písní a tanců a na Institutu tělesné výchovy a sportu).

Na základě souboru prací o Bohuslavu Martinů získal v roce 1968 titul PhDr. V roce 1974 obhájil spis Čas hudebně-pohybových struktur a získal titul kandidát pedagogických věd (CSc.). Docentem jmenován v roce 1988, profesorem v roce 1990 (od 1998 emeritní profesor).

V letech 1990–94 byl na dvě období zvolen prorektorem Univerzity Karlovy a v roce 1994 proděkanem Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
Diplomatická činnost

V roce 1991 pověřen ministerstvem školství zastupováním ČSFR v komisi pro UNESCO na 26. zasedání v Paříži jako expert pro otázky vysokých škol a zařazen do mezinárodní databanky expertů UNESCO pro tento okruh činnosti.

V letech 1994–97 působil jako první mimořádný a zplnomocněný velvyslanec České republiky v Nizozemsku.

Dílo

Činnost veřejná a společenská

V letech 1954–59 pracoval jako korepetitor v Československém státním souboru písní a tanců, pro nějž složil několik skladeb. Od roku 1959 je celoživotně spjat s Fakultou tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, kde působil jako lektor, odborný asistent, docent a profesor; vyučoval zde řadě s hudbou spjatých disciplín, a to jak teoretických (dějiny a teorie hudby, přednášky o komunikaci, kreativitě), tak praktických (pohybová skladba). Jeho skladatelská činnost se váže zejména také k tomuto působišti (autor několika spartakiádních skladeb a skladeb pro studenty Fakulty tělesné výchovy a sportu UK pro mezinárodní Večery družby, mnoha kompozic pro vystoupení v gymnastice moderní i sportovní apod.). Doktorát získal na Pedagogické fakultě UK, kde v devadesátých letech a znovu po roce 2010 byl pozván přednášet dějiny hudby 20. stol. a hudební estetiku.

Od roku 1953 spolupracoval více než po čtyřicet let s rozhlasem, zejména s redakcemi hudební, hudebně vzdělávací, školskou apod.; připravil velkou řadu průvodních textů ke gramofonovým deskám, zvláště věnovaným hudbě Martinů. Publicisticky aktivní v různých listech a periodikách, zejména to byly Hudební rozhledy (např. v sérii článků na obranu státní hymny v letech 1994–2007 apod.), Opus musicum,  Lidová tvořivost, Gramorevue, Národní divadlo, Zprávy Společnosti Bohuslava Martinů, Taneční listy, Czechoslovak Life, Mitteilungen der Paul Sacher Stiftung a j).

Stal se iniciátorem Společnosti Bohuslava Martinů, členem správní rady Fondation Martinů se sídlem v Basileji ve Švýcarsku a místopředsedou podobné rady Nadace Bohuslava Martinů v Praze, členem rady Nadace Zdenky Podhajské, Nadace Milady Horákové apod. Byl členem výboru francouzsko-české společnosti Association pour la musique et l´art Tchécoslovaque se sídlem v Paříži, čestným členem Dvořák Society v Londýně a Mouvement Janáček v Paříži. Byl zván k přednáškové činnosti na amerických univerzitách (1989 a 1990 Washington University v St. Louis, Missouri, 1991 Vassar College, Bard College ve státě NY a v Princetonu, NJ), 1990 se zúčastnil muzikologické konference pořádané Sorbonnou Paris 3, v roce 1991 a později býval zván k vystoupení na Technische Universität v Karlsruhe (Institut für angewandte Mathematik), reprezentoval Univerzitu Karlovu v Basileji, Londýně (University of London), Aarhusu, Terstu, Římě apod. V roce 2003 pozván přednášet na letní školu Central European University v Budapešti (tematický okruh Crossing the Boundaries: Music as the Expression of Social and Political Ideas in Modern East-Europe), 2006 do nizozemského Hilversumu na třídenní seminář věnovaný Bohuslavu Martinů apod.

Knihy

    Symfonie Bohuslava Martinů (Praha, SNKLHU 1959);
    Bohuslav Martinů v obrazech (Praha, SPN 1964);
    Bohuslav Martinů - profil života a díla (Praha, Supraphon 1974. 261 s.);
    Bohuslav Martinů (Praha, SHV 1966; česky, německy, francouzsky, anglicky, rusky);
    Bohuslav Martinů (Praha, Orbis 1972; německy, francouzsky, anglicky, italsky, švédsky, španělsky);
    Teorie múzické výchovy (strojopis, 1972, uloženo v archivu Českého hudebního fondu);
    Rytmická gymnastika (s J. Kostkovou, Dagmar Šťastnou a Z. Wálovou, Olympia Praha 1990, str. 346);
    Martinů Continues His Role. Assorted Catalogue of Compositions (Praha, HIS ČHF 1980; též německý překlad);
    Boguslav Martinu (Moskva, Izd. Muzyka 1981);
    Bohuslav Martinů 1890–1959 (Praha, Divadelní ústav 1990, anglicky, francouzsky, německy, rusky);
    A Survey of Works by Bohuslav Martinů (Prague, Czech Music Fund 1990);
    Martinů - osud skladatele (Praha, Karolinum 2002. 626 s. ISBN 80-246-0426-4);
    Bohuslav Martinů - los encuentros en su vida y en su obra (Buenos Aires, Centro Cultural J. A. Comenius, trad. de Helena Voldan, 2007);
    Malý průvodce životem a díle Bohuslava Martinů. Městské muzeum a galerie Polička 2008, str. 85;
    A Concise Guide to the Life and Work of B. Martinů. Městské muzeum a galerie Polička 2008, p. 85;
    Petit guide de la vie et de l’oeuvre de Bohuslav Martinů. Traduction en français  PhDr. Věra Jirousková, Louis-José Temporal. Městské muzeum a galerie Polička 2008, p. 85;
    Ein kleiner Führer durch das Leben und Werk Bohuslav Martinůs. Übersetzung ins Deutsche Olga Bulinová, Stefan Röhrich. Městské muzeum a galerie Polička 2008, str. 85;
    Kapesní průvodce životem a dílem Bohuslava Martinů. Městské muzeum a galerie Polička 2008, s. 49;
    A Pocket Guide to the Life and Work of B. Martinů. Městské muzeum a galerie Polička 2008, p. 49;
    Guide de poche de la vie et de l’oeuvre de Bohuslav Martinů. Traduction en français  PhDr. Věra Jirousková, Louis-José Temporal. Městské muzeum a galerie Polička 2008, p. 49;
    Ein Taschenführer durch das Leben und Werk B. Martinůs. Übersetzung ins Deutsche Olga Bulinová, Stefan Röhrich. Městské muzeum a galerie Polička 2008, S. 49;
    Gymnastika jako tvůrčí akt. Viléma Novotná a kolektiv. Praha : Karolinum 2012 (spoluautor);
    Bohuslav Martinů Símbolo y música. I.S.B.N. 978-987-9484-32-6. 2013. 550 p. Traducción de Helena Voldan. Buenos Aires: Ekumene, Comenius Cultural Center. Colección Ars Bohemia, dirigida por Prof. Helena Voldan. Impreso en la Argentina. 543 str.;
    Hudební eseje a morality. Městská knihovna Polička a Argo, Praha 2015, 370 str.;
    La pansofía de Comenius vista hoy. In: Johannes Amos Comenius, Preludio a la Pansofía. Lo Uno necessario. Ed.: Helena Voldan, Buenos Aires : Collección Ars Bohemiae 2015 (p. 15-19);
    Tinnitus 1930-2010. Praha : Karolinum 2016, 456 str.;
    Otázky hudební estetiky, Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy 2016. 197 s. ISBN 978-80-7290-878-3);
    Martinů - osud skladatele. Praha : Karolinum 2017, druhé, přepracované vydání, 567 str.;

Studie, stati, články (výběr)

    Rytmus a jeho experimentální výzkum (s K. Appeltem, in: Sborník Institutu tělesné výchovy a sportu č. 4, Praha 1964, s. 293–321);
    Základní funkce hudby v tělovýchovné skladbě (Acta Universitatis Carolinae Gymnica, Praha 1966, č. 1, s. 53–59);
    Musorgského Boris Godunov. Čsp. Národní divadlo, listopad 1960, str. 15-19);
    Verdiho Don Carlos. Čsp. Národní divadlo, duben 1960, str. 17-21);
    Veselohra na mostě Bohuslava Martinů. Čsp. Národní divadlo, říjen 1961, str. 8-9);
    Der Mensch und die Welt im musikdramatischen Schaffen Martinůs (in: Colloquia on the History and Theory of Music, Praha, HIS 1967, s. 75–96);
    Rytmus a rhythmos. K interpretaci termínu (Acta Univ.Car. Gymnica, Praha 1972, č. 1, s. 87–100);
    Intencionalita hry a výtvarné sporty (Acta Univ. Carolinae Gymnica, Praha 1972, č. 2, s. 71–79);
    Ustavení Společnosti B. Martinů (Zprávy Společnosti B. Martinů [ZSBM] č. 1, září 1977, s. 4-6;
    Měření hudebnosti závodnic v moderní gymnastice (s B. Kosem, Praha, ČSTV 1978);
    První kvartety Bohuslava Martinů (in: Almanach SBM, Příspěvky z mezinárodního hudebně vědního kolokvia, Praha-Brno 1979, s. 77–86);
    K technice rytmografie (s B. Kosem, in: Sborník z konference k 25. výročí založení FTVS 1981, Praha 1981, s. 239–243);
    Hudba, tělesná kultura a muzikoterapie (in: Sborník z konference k 25. výročí založení FTVS, Praha 1981, s. 437–439);
    Hudebnost v tělovýchovném procesu mládeže (s B. Kosem, Acta Universitatis Carolinae Gymnica, Praha 1981, č. 1, s. 31–41);
    Bohuslav Martinů a světová literatura (in: Music of the Slavonic Nations, Praha – Brno 1981);
    K ohlasu teoretické harmonie Otakara Hostinského (in: sborník Pocta Hostinskému, Brno,  ČMS 1982, s. 129–132);
    Kreativní reakce na hudební dojmy (s J. Hlavsou a A. Stránským, Československá psychologie 27, 1983, s. 39–49);
    Puls a impuls (in: sborník Čas v hudbě, Praha, SČSKU 1984, s. 97–102);
    Vavřín i révu - K osmdesátinám dr. Václava Holzknechta [ZSBM] č. 6-7, květen 1984, s. 8;
    Slovensko v životě a díle Bohuslava Martinů (in: sborník Česká a slovenská skladateľská tvorba vo vzájomnej kontinuite, Bratislava, MDKO 1984, s. 35–38);
    Kazantzakis und Bohuslav Martinůs Oper Griechische Passion (in: Sborník z mezinárodní konference v Božím Daru 1984, Praha, ČSAV 1986, s. 51–60);
    Bohuslav Martinů. Myšlenky o smyslu umělecké tvorby (Praha, Lyra Pragensis 1984; Doslov k publikaci);
    Paul Hindemith nabízí Bohuslava Martinů. Opus musicum 1986/8.
    Martinů ve vývoji hudby XX. století (in: sborník z konference Martinů Anno 1981, Praha, ČHS 1987);
    Le Double-concerto de Martinů (Nouvelles Musicales de Prague 1987, č. 1);
    Sudek, Martinů a ti druzí (Zprávy Společnosti Bohuslava Martinů 1987, č. 10, s. 14–21);
    Obrana vážné hudby (Hudební rozhledy 40, 1987, s. 282; viz též v publikaci Jan Vičar, Hudební kritika a popularizace hudby, Praha, KLP 1997, s. 129–132);
    Konec Basilejského komorního orchestru [ZSBM] č. 9, květen 1987, s. 66-59; Opus musicum 1987/3;
    Zapomenutý koncert [ZSBM]  č.9, květen 1987, s. 60-63;
    Dobře utajená hudba (Hudební rozhledy 41, 1988, s. 417);
    Několik subjektivních meditací nad Leošem Janáčkem a zázraky jeho hudby (Opus musicum 20, 1988, č. 9, s. 270–277; pro program Théâtre National Opéra de Paris, Cycle Janáček – Katia Kabanova, Palais Garnier);
    Le centenaire de Bohuslav Martinů approche (Music News from Prague [MNP] 1987/5-6, p. 1-3, ang., franc., rus., špan., něm.);
    Martinů und das Instrumentalkonzert  [MNP 1987/7, S. 3];
    Bohuslav Martinů’s Double-Concerto [MNP 1987/8, p. 6];
    Les Quatuors de Bohuslav Martinů [MNP 1988/2-3, p. 2-3];
    Das Klavier Bohuslav Martinůs [MNP1988/4, S. 1-3];
    Arbiter morum. Památce Václava Holzknechta    [ZSBM] č. 7-9, prosinec 1988, s. 13;
    Rudolf Serkin. Hudební rozhledy  roč. 41/1988, č. 9, s. 395-396;
    St. Louis a opera. Opus musicum 1989/10;
    Maja Sacher-Stehlin. Opus musicum 1989/10;
    Pařížská škola (in: Colloquium Bohuslav Martinů, His Pupils, Friends and Contemporaries, Brno 1990, 102–104);
    Další komplet symfonií B. Martinů na CD. Opus musicum XXII/1990/1;
    Martinů – sloboda – Slovensko (Hudobný život 22, 1990, č. 25);
    Fascinace smrtí a mladý Martinů. Opus musicum 1991/5.
    Rudolf Firkušný a příchod nové doby. Gramorevue č.1, 1990, str. 1;
    O hře aneb Jan Patočka koresponduje s barbarem v Athénách. Opus musicum 1990/2.
    Phantasiethematik im Werk von Bohuslav Martinů. In: Bohuslav Martinů Anno 1981. Papers from an International Musicological Conference Prague, 26 - 28 May, 1981. Edit. by Jitka Brabcová, Praha : Česká hudební společnost 1990, str. 103 - 108. Spoluautoři Jaroslav Hlavsa a Antonín Stránský.
    L’homme qui a vaincu le Minotaure. Paris -  Ecouter Voir Avril 1990, No. 3;
    Martinu et la France. Paris -  Ecouter Voir Avril 1990, No. 3;
    Bohuslav Martinů and Great Conductors (in: Panorama of Czech Music, Praha 1990);
    Clamores Eliae, sive Alma Mater Universitas Carolina Pragensis heute. Mitteilungen des Hochschulverbandes 2/April 1991. S. 73-76;
    Naše nejstarší vysoká škola na prahu roku 1992 (Alma mater 2, 1991–92, s. 72–78);
    The Naïve Composer and the Sophisticated Professor (Antonín Dvořák – Alfred Einstein) (Czech Music, The Biannual Journal of the Dvořák Society, London 1992, svazek 17, č. 2, s.  3–7);
    Tvořivost, mozek a hudba. In Tvořivost jako základní dimenze moderní hudební pedagogiky. Sborník z mezinárodní hudebně pedagogické konference, konané dne 19.4.1992 na PedF UK v Praze. Praha : PdF UK, 1992, str. 5-11. ISSN 086-156X.
    Zdenky Podhajské putování světem. Hudební rozhledy roč. 45/1992, č. 1;
    Vzdělání a mravnost (Pedagogická orientace 1993, č. 6, s. 4; úvodní slovo k zahájení 7. světového kongresu srovnávací pedagogiky);
    Mistr taktovky – Paul Sacher [ZSBM] č. 15, červenec 1993, s. 7-10;
    Karel Šolc (nekrolog, Hudební rozhledy, únor 1993, č. 2, s. 181–183);
    Poznámky ke kritickému vydání Janáčkova díla (řada E, svazek 1 a 2; Die Musikforschung 46, 1993, s. 349–351);
    Hus a hudba jeho doby (in: sborník U příležitosti koncertu v rámci sympozia „Jan Hus mezi epochami, národy a konfesemi“, Bayreuth 25. 9. 1993, Praha, Česká křesťanská akademie 1995, s. 328–330);
    Martinů na Princetonu. Opus musicum 1993/3.
    Ariane et le réalisme magique (in: svazek studií k nastudování opery Martinů Ariadna ve Štrasburku – Les programmes de l’Opéra du Rhin, Strasbourg 1996, s. 56–59);
    Zapomenutá historie z biografie Bohuslava Martinů z počátku let dvacátých (Opus musicum 30, 1998, č. 4–5, s. 162–168);
    Bohuslav Martinů (in: The Heart of Europe, special issue of the review 2004, s. 26–29);
    Skladatel Martinů a malíř Diviš o světě v nepořádku (Haló noviny 21. 3. 2005, s. 14);
    Martinů a Itálie (in: Slánské rozhovory 2005, sborník z kolokvia Boemia e Italia, Slaný 2005, s. 49–51);
    Michael Henderson’s Arrival in Prague (in: Martinů‘s Mysterious Accident, Essays in Memory of Michael Henderson, Studies in Czech Music Series No. 4, s. 15–17, New York, Pendragon Press, Hillsdale 2007);
    Esej o bídě lidské pomíjivosti (Opus musicum 39, 2007, č. 6, s. 39–40);
    Einige Bemerkungen zu den religiösen Aspekten im Werk von Bohuslav Martinů. In: Aspekte der Musik, Kunst und Religion zur Zeit der Tschechischen Moderne. Martinů Studien Band 2, herausgegeben von Aleš Březina. Peter Lang Bern 2009 (S. 103-112);
    Bohuslav Martinů - los encuentros en su vida y en obra. Traducción de Helena Voldan. Centro Cultural Johannes Amos Comenius Buenos Aires 2007, 50 p.;
    Případ Sonáty pro klavír od Jaroslava Ježka. Harmonie, 1. část 8/2009, str. 22-25, dokončení září 2009, str. 34-37;
    Státní hymna České republiky a její příběh. Nákladem vlastním, Praha 2010, 16 str.;
    Pokus o návod jak poslouchat hudbu. In: Václav Rejholec, Josef Koutecký osmdesátníkem. Nakladatelství Argentum, Praha 2010, s. 113-114;
    Voyage musical en compagnie de Guy Erismann. Ed. Myriam Soumagnac, Editions Delatour France, 2010, p. 160-161;
    Úvodem k dějinám hudby, jmenovitě dvacátého století. Hudební výchova 3/2013, str. 44-46;
    Opožděná meditace nad výstavou a tvorbou Petra Helbicha. Harmonie 7/2014, 20. 6. 2014, str. 26;
    Jarmila Novotná, Fred. E Kopetzky a návštěva z Prahy. Harmonie, září 2015, str. 22-25;
    Karla Hartl, Vítězslava Kaprálová - Dopisy domů. Recenze. Opus musicum, 47/2015, č. 6, str. 102-103;
    La pansofía de Comenius vista hoy. In: J. A. Comenius, Preludio de la pansofía, ed. Helena Volda, Buenos Aires : Ekumene 2015 (pp. 15-19);
    Dějiny města Bohuslava Martinů (recenze knihy). Harmonie 3/2016, str. 50-51;
    Na rozloučenou s Jiřím Bělohlávkem. Harmonie 6/2017;
    Nenápadný muzikolog (nekrolog za PhDr. Zdeňka Nouzu) Harmonie 11/ 2016;
    Karla Hartl, Dopisy Vítězslavy Kaprálové (recenze edice). Hudební věda 3/2017, str. 363-366;
    Sentimentální připomínka jednoho výročí - 40 let Společnosti B. Martinů (Harmonie 12/2017, str.3-5);
    Hudba v univerzitním prostředí kolem roku 1948. Harmonie 7/2018;
    Ticket to the New World / Lístek do Nového světa (spoluautor). Praha 2018, 350 str., ed. Eva Heyd. ISBN 978-80-270-4574-7;
    Monika Holá, Kresby Bohuslava Martinů. Opus musicum, 1/2019, č. 1, str. 81-83;
    Paralelní světy – Šíma, Martinů a ti druzí. Harmonie, prosinec 2019, str. 3-5.
    Oidipus a osudová témata Bohuslava Martinů. In: 50. Moravský podzim.Vyd. Filharmonie Brno 2019, str. 86-97.
    Rozhovor k výročí 17. listopadu. In: 17 fakult 17. listopadu. Ed. Michal Zima. Karolinum 2019, str. 65-78.

Učebnicové publikace (hudební výchova, hudba a tělovýchova)

    Gymnastické rozcvičky (s R. Beránkem a E. Šimonovou, Praha, Orbis 1961);
    Historický vývoj a základy teorie tělovýchovných vystoupení v ČSSR (s L. Serbusem a B. Kosem, učební text FTVS, Praha, UK 1962);
    Umělecká gymnastika (se S. Kašparovou a D. Šťastnou, učební text FTVS, Praha, UK 1963);
    J. Libra a kol.: Sportovní gymnastika (vysokoškolská učebnice, Praha, SPN 1973);
    Poslechové skladby pro 6.–9. ročník základní devítileté školy (s kolektivem, Praha, Supraphon 1977);
    Hudební výchova pro 6. ročník experimentálních základních škol (s M. Střelákem, Praha, SPN 1978);
    Hudební výchova pro 7. ročník experimentální základních škol (s P. Jurkovičem, Praha, SPN 1979);
    Kapitoly z pohybové skladby (s K. Appeltem, učební text FTVS, Praha, UK 1980);
    Hudební výchova pro 6. ročník základních škol (s M. Střelákem, Praha, SPN 1981);
    Hudební výchova pro 7. ročník základních škol (s P. Jurkovičem, Praha, SPN 1982);
    Didaktika rytmické gymnastiky (s D. Šťastnou, učební text FTVS, Praha, UK 1984; cena rektora UK);
    Hudba a její svět (učebnice hudební výchovy pro 1. až 4. ročník střední ped.školy, Praha, SPN 1985);
    Hudební výchova pro osmý ročník základní (občanské) školy (s I. Poledňákem a P. Mašlaněm, Praha, Fortuna 1994, další vydání);
    Hudební výchova pro 9. ročník základní školy a pro víceletá gymnázia (s P. Mašlaněm a F.  Mourycem, Praha, Fortuna 1992).

Stati k hudbě v tělovýchově a sportu

    Hudba v hodině umělecké gymnastiky (s E. Šimonovou, Sportovní gymnastika 1958, č. 8 a 9);
    Hudba na II. mistrovství světa ve sport. gymnastice (s K. Appeltem, Sportovní gymnastika 1962, č. 6);
    Od pohybové sestavy k hudebně-pohybové skladbě (s K. Appeltem, Sportovní gymnastika 1963, č. 2);
    Emocionálnost a myšlenková obsažnost hudby (s K. Appeltem, Sportovní gymnastika 1963, č. 5);
    Pohybové stránky hudby (s K. Appeltem, Sportovní gymnastika 1963, č. 6);
    O rytmu gymnastického pohybu (s K. Appeltem, Sportovní gymnastika 1963, č. 8);
    Rytmicko-metrické zvláštnosti gymnastických pohybů (s K. Appeltem, Sport. gymnastika 1963, č. 9);
    Hudebně-pohybový soulad (s K. Appeltem, Sportovní gymnastika 1963, č. 10);
    Music is not Background (s K. Appeltem, The Modern Gymnast /USA/, May-June 1963, sv. 5, č. 4);
    Kapitoly o hudbě a gymnastice (Sportovní gymnastika 1964, č. 4);
    Tělových. školství a hudba (in: Sborník věd. rady ÚV ČSTV, Praha, Olympia 1977, č. 7, s. 161–165);
    Hudba v tělesné výchově starších žen (in: Nora Buddeusová a kol.: Cvičení starších žen, Praha, Olympia 1980, s. 21–24);
    Poznámky k prostným žen a jejich hudebním doprovodům (Sport. gymnastika 1982, č. 4, s. 12–13);
    Tvořivost a pohybová skladba. In: Viléma Novotná, Gymnastika jako tvůrčí akt. Praha, UK 2012;

Ocenění
Byl oceněn cenou Zdeňka Nejedlého za knihu Bohuslav Martinů, profil života a díla (Praha, Supraphon 1972) a jako spoluautor získal cenu rektora UK za text Dagmar Šťastná - Jaroslav Mihule, Didaktika rytmické gymnastiky (Praha, UK 1984). Byl vyznamenán zlatou medailí Univerzity Karlovy (1994), cenou Classic ´95 za životní dílo (1995) a v roce 2015 mu byl udělen Pamětní list Města Poličky a Pamětní list Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jako první získal Cenu Nadace Bohuslava Martinů "Za celoživotní zásluhy při vědeckém zhodnocení, šíření a uplatnění díla Bohuslava Martinů" (2018). V květnu 2019 mu předal starosta města Poličky diplom o čestném občanství a klíč od města.