Josef Matěj

Josef (Jožka) Matěj (19. února 1922 Brušperk, Morava, Československo – 28. března 1992 Frýdlant nad Ostravicí, Morava a Slezsko, Československo), byl moravský pozounista a hudební skladatel.

Život

Pocházel z hudební rodiny. U otce se naučil hrát na pozoun a pokračoval v Ústavu hudby a zpěvu v Ostravě. Dva roky byl členem ostravského divadelního orchestru a poté pokračoval ve studiu hry na varhany a skladby na Pražské konzervatoři. Na varhany byl žákem Josef Kuhna a ve skladbě Emila Hlobila a Zdeňka Hůly. Od roku 1947 studoval na Akademii múzických umění u Jaroslava Řídkého.

Stal se sbormistrem pěveckého sdružení Union a lektorem hudební teorie a melodramatu na divadelní fakultě Akademie múzických umění. V kurzech Lidové umělecké tvořivosti vyučoval skladbu a hrál na pozoun v různých orchestrech. Jako skladatel spolupracoval s Armádním uměleckým souborem Víta Nejedlého, souborem ministerstva vnitra ale i s předními symfonickými tělesy.

Jeho skladebný styl vycházel z lašské lidové písně a byl silně ovlivněn i lidovou hudbou jiných národů. V jeho vrcholném díle, opeře Čtyřicet dnů hory Musa Dagh, jsou patrné ohlasy arménského a balkánského hudebního folklóru.

Jeho bratranec, Vladimír Matěj (1920–2005), byl rovněž hudebník. Působil jako dirigent Karlovarského symfonického orchestru. V roce 1968 emigroval do Švédska, kde také zemřel.

Jméno Jožky (Josefa) Matěje nese základní umělecká škola v jeho rodném Brušperku.

Dílo

Vokální skladby

    Vokální fuga (1947)
    Sborový zpěv pro sóla sbor a velký orchestr (1950)
    Tři duchovní písně pro tenor, violu, anglický roh a varhany (1952)
    Ostnaté nebe, cyklus tří písní a ariet na slova Dagmar Hilarové a německé texty Ilse Weber pro soprán a komorní orchestr (1967)
    Monogramy, pro velký sbor, sóla, recitátora a veliký orchestr (1968)
    Ofélie, tři vokální fresky pro sólo soprán, recitátora, ženský sbor a nástrojovou skupinu na báseň Arthura Rimbauda v překladu Vítězslava Nezvala (1974)
    Čtyřicet dnů hory Musa Dagh. Opera na motivy románu Franze Werfela, libreto: František Kafka a Jarmila Krulišová (1983)
    Tvůrci, kantáta pro sbor a orchestr na text Františka Hrubína (1985-86)

Orchestrální skladby

    5 symfonií
    Koncert pro pozoun a orchestr (1947–1951)
    Smyčcová serenáda (1949)
    Tři tance z podhůří z Beskydy (1951)
    Tři symfonické tance (1952)
    Koncert pro basový pozoun a orchestr (1952)
    Sonáta da camera pro hoboj a komorní orchestr (1955)
    Rapsodie pro violu a orchestr (1959–1960)
    Koncert pro housle a orchestr (1961)
    Koncert pro trubku a orchestr (1963)
    Sonáta pro pozoun a smyčce (1965)
    Koncert pro flétnu, cembalo a smyčcový orchestr (1967)
    Koncert pro klarinet, smyčcový orchestr a klavír (1970)
    Koncert pro violoncello a orchestr (1972)
    Kytička na mohylu k pomníku padlým na Mamajevském kurganě. Symfonická fantazie (1987)
    Trojkoncert pro trubku, lesní roh, pozoun a komorní orchestr

Komorní skladby

    Klavírní variace (1947)
    Suita pro hoboj a klavír (1949)
    První smyčcový kvartet (1948)
    Invokace, pro čtyři pozouny (1950)
    Dechový kvintet (1956)
    Druhý smyčcový kvartet (1966)
    Sonáta pro housle a klavír (1971)
    Hudba pro pět dechových nástrojů: „Omaggio a Leoš Janáček“ (1978)
    Fantasia per organo (1981)

Zkomponoval rovněž řadu skladeb pro velký dechový orchestr a instruktivní literaturu pro dechové nástroje.