Jaroslav Václav Vacek

 Jaroslav Václav Vacek (27. března 1865 Jindřichův Hradec, Čechy, Rakouské císařství – 19. června 1935 Teplá, Čechy, Československo), zvaný také „Milenov“, byl český kněz, hudební skladatel a spisovatel.

Život

Otec skladatele byl varhaník, ředitel kůru a bývalý vojenský kapelník František Karel Vacek. U něho získal hudební základy, ale otec brzy zemřel. Dalšího hudebního vzdělávání se ujal bývalý dvorní rada z Hierschů, který žil v Jindřichově Hradci na odpočinku a byl výborný houslista.

Po maturitě na gymnáziu vstoupil do řádu premonstrátů v klášteře v Teplé. Studoval teologii, nejprve v Teplé a studia dokončil v Innsbrucku, kde byl také 6. srpna 1888 vysvěcen na kněze. Stal se katechetou na gymnáziu v Doupově a varhaníkem tepelského kláštera. V roce 1900 byl povolán zcela do kláštera a jmenován kantorem, učitelem sborového zpěvu a druhým knihovníkem. V té době dal tamější opat Dr. Gilbert Helmer postavit novou budovu knihovny a Vacek byl pověřen nejen stěhováním, ale novou úplnou katalogizací knihovny a uspořádáním hudebního archivu. Při té příležitosti objevil vzácné rukopisy z 15. století, Husův výklad Otčenáše a neznámé vánoční písně českého humanisty 16. století Petra Codicilla. V této funkci setrval po více než 30 let, až do roku 1933, kdy se knihovnictví i řízení chrámového zpěvu ze zdravotních důvodů vzdal. Vzácné sbírky i knihovna byly v roce 1950 zásahem komunistické moci v rámci Akce K dílem rozptýleny a dílem zcela zničeny.

Ve skladbě byl Vacek samouk, nicméně vlastní pílí dosáhl pozoruhodných výsledků. Své první skladby vydal vlastním nákladem, později však vycházely v přílohách časopisů Česká hudba, Zlatá Praha a Cyril. Řada prací zůstala v rukopise. Kromě skladatelské činnosti byl činný i literárně. Publikoval životopisné studie českých i světových hudebníků a výsledky své badatelské činnosti v tepelském klášteře. Písemná pozůstalost skladatele je uložena v Památníku národního písemnictví v Praze, v Archivu města Plzně a ve Státním okresním archivu v Jindřichově Hradci.

Jeho práce se dočkala řady ocenění. Roku 1904 byl vyznamenán rytířským křížem bulharského řádu pro civilní zásluhy. V roce 1922 byl jmenován arcibiskupským notářem a roku 1925 čestným členem pěvecké jednoty „Čech” v Plzni. V témže roce byl vyznamenán diplomem uznání díku „Národní jednoty severočeské” za obětavou a účinnou spolupráci a roku 1930 byl jmenován dopisujícím členem Masarykovy akademie práce. Byl rovněž oceněn čestným členstvím Klubu skladatelů v Plzni.

Dílo

Chrámové skladby

Klášter Teplá

    Missa in honorem S. Angeli Custodis pro spojené mužské a ženské hlasy s průvodem varhan
    Missa in honorem B. Hroznatae pro smíšený sbor bez varhan
    Vánoční offertorium „Laetentur coeli“
    Svatodušní ofertorium „Potvrdiž toho, ó Bože“
    Litanie lauretanae pro mužský a ženský sbor bez varhan
    Dum aurora (mužský sbor)
    Modlitba za vlast pro zpěv a varhany
    Ave Maria pro smíšený sbor
    3 písně k májové pobožnosti s průvodem varhan
    4 Pange lingua pro smíšený a mužský sbor
    Pohřební sbor „Bože, Bože”
    Responsoria sv. Týdne
    Vánoční píseň Petra Codicilla, podle nalezeného v archivu Tepelském rukopisu harmonisoval a pro 1 hlas, varhany, trubku a tympany upravil
    Hymnus B. Hroznatae pro zpěv a varhany
    Dorický hymnus

Orchestrální skladby

    Legenda
    2 pochody
    Lochotínská pohádka
    Serenáda
    Zvonečková královna
    3 suity

Komorní skladby

    Žofínská ukolébavka (septet)
    Z mé domoviny (kvintet)
    Lesní pohádky (kvartet)
    Zingaresca (kvartet)
    Pohádka máje (kvartet)
    Kvartet g-moll
    Andante religioso pro 4 violoncella
    Berceuse pro klavír, housle a violoncello
    Loutky, Gavotta, Hroznětínská dumka (smyčcová tria)
    U mohyly bohatýra (věnováno památce hraběte Liitzowa)
    Gruzínské melodie pro housle a klavír
    Rozmarný menuett pro housle a klavír
    Serenáda pro housle a klavír
    Želivská ukolébavka pro housle a klavír
    Romance pro violoncello a klavír
    Phrygické melodie pro violoncello a klavír
    Sarabanda, Barcarola, Ukolébavka pro violoncello a klavír

Varhanní skladby

    Sonata g-moll
    Fantasie, Toccata, Idylla, Pastorella
    Furghetta, Riccordo et Elegia
    Triste
    2 suity
    Musetta, Pohádky o hvězdičce, Medvědák, Doloroso (psáno pro harmonium)

Písně a sbory

    Čtyři písně v lidovém tónu: „Přiletěl větřík od jihu”, „Královna máje”, „Dudák” „Die Nacht”
    Dvě písně v národním tónu: „Plakala” a ,Roráty”
    Dvě písně: „V snění”, „V soumraku”
    Čtyři mužské sbory k 60. narozeninám N. Kubáta
    Tři mužské sbory
    Radyně pro smíšený sbor

Melodram

    Holoubek, na slova Erbenova pro klavír a v úpravě orchestrální

Klavírní skladby

    V lesní samotě
    Valse triste
    Z dávných jar
    Vesna se blíží
    Rej konvalinek
    Květinový tanec
    Valse mignone
    Aphorismy hudební
    U lesních mužíčků
    Na jezeře
    2 poetické obrázky
    Menuet naší babičky
    Dumka
    Na jaře
    2 skladby
    2 romantické obrázky
    Idylla
    Barkarola
    Ekloga
    Mazurka
    Burleska
    Pochod trpaslíků
    Smuteční pochod
    Chrysanthémy
    Meditace letního večera
    Espagnoletta
    Charleton
    Menuet našeho dědouška
    Ballada
    Růžové sny
    Motýlkové nad Nežárkou
    Tarantella a valčík malé Růženky
    Marche solennelle
    Bojgar
    Valse caprice

Literární dílo

    Adam Václav Michna z Ostradovic, varhaník Jindřichohradecký (1914)
    Profesor Hanuš Trneček (1914)
    Josef Němec (1914)
    Tympanista Klouček
    Dr. Josef Fr. Smetana a Bedřich Smetana (1914)
    Edvard Max Dowel (1914)
    Stephen Heller (1914)
    Po stopách enharmonických diésí (1914)
    Řezáč z Hvozdova (1913)
    Dlabač Jan Bohumír (1916)
    Quilisma (1913)
    O acordu prvého stupně tóniny měkké (1916)
    O předehře, mezihře a dohře k písním duchovním (1916)
    Direktorium chori (1916-1917)
    Chorální rukopisy kláštera Tepelského (1919)
    Saint Saens (1922)
    Otokar Ševčík k 70. narozeninám (1922)