Václav Dobiáš

Václav Dobiáš (22. září 1909 Radčice, Čechy, Rakousko-Uhersko – 22. května 1978 Praha, Čechy, Československo) byl český hudební skladatel, pedagog, organizátor, politik Komunistické strany Československa a poúnorový poslanec Národního shromáždění ČSSR a Sněmovny lidu Federálního shromáždění.

Život

Mládí a raná umělecká tvorba

Byl synem rolníka a lidového hudebníka. Vyrůstal v prostředí vesnické kapely. Jeho otec byl basista, strýc Jáchym klarinetista a další strýc Jaroslav houslista a skladatel. Od šesti let se učil na housle, v deseti letech již hrál v radčické kapele a skládal pro ni taneční skladby. Ve dvanácti letech se stal jeho učitelem houslový virtuos Josef Muzika, žák Otakara Ševčíka.

Do školy chodil v Železném Brodě a pokračoval na učitelském ústavu v Jičíně. Tady komponoval své první vážné skladby. Mezi jinými Cigánské melodie na slova Adolfa Heyduka a melodram Máj na text čtvrtého zpěvu básně Karla Hynka Máchy. Po absolvování ústavu v roce 1928 odešel učit do Mukačeva na Podkarpatské Rusi. Vojenskou službu vykonal v pevnosti Josefov u Jaroměře. Byl zde sbormistrem vojenského pěveckého sboru.

Po skončení vojenské služby se usadil v Praze. Učil na měšťanské škole na Vyšehradě a pokračoval ve studiu hudby. Nejprve soukromě u Josefa Bohuslava Foerstera, pak na mistrovské škole Pražské konzervatoře u Vítězslava Nováka. Absolvoval rovněž kurz čtvrttónové a šestinotónové hudby u Aloise Háby.

Jeho kompozice té doby jsou plně v souladu s trendy západoevropské hudby 20. století. Reprezentativními skladbami tohoto období Dobiášovy tvorby jsou např. 3. smyčcový kvartet (1938) či Komorní symfonie (1939). Složil i několik skladeb mikrotonální technikou ve stylu Aloise Háby.

Zásadní zlom v autorově životě i tvorbě představovala světová válka, německá okupace, osvobození sovětskou armádou a získání moci ve státě komunistickou stranou. Nejprve to byla snad snaha po vzoru Bedřicha Smetany povzbudit český národ v době německé okupace. Vznikly tak velké mužské sbory Gospodine, pomiluj ny, Pozdrav zemi a Slovanská lípa. Melodika a harmonie Václava Dobiáše se výrazně zjednodušily. Využíval tradičních postupů české dechovky i intonace ruských lidových a sovětských písní. Za vše mluví tituly jeho budovatelských písní, sborů a kantát: Budujeme, Pojďte s námi na brigádu, Píseň o Stalinovi, Píseň komunistické straně, Zítřek je náš, Rozkaz č. 368 na text Stalinova rozkazu k osvobození Prahy, Slavnostní průvod – Únor 1948, či Buduj vlast, posílíš mír. Sotva byly v roce 1948 vyhlášeny Ždanovovy these devalvující umění na propagační nástroj Komunistické strany, stal se jejich nadšeným propagátorem. Paradoxní je, že ani on se nevyhnul obvinění z formalismu za Sonátu pro klavír, smyčce, dechové kvinteto a tympány, přestože tato skladba reprezentovala Československo na 35. festivalu Mezinárodní společnosti pro soudobou hudbu (ISCM) ve Vídni (1961), a za kantátu Stalingrad (byť měla tak vhodný název).

Od roku 1950 do konce života vyučoval Václav Dobiáš skladbu na Akademii múzických umění v Praze. Byl vynikajícím pedagogem. K jeho žákům patřili např. Josef Ceremuga, Václav Felix, Jiří Dvořáček, Ivan Řezáč, Miroslav Raichl, Zdeněk Zahradník, Eduard Dřízga, Jaroslav Rybář nebo Václav Riedlbauch.
Politická kariéra

V souladu s hudebním zaměřením nastartovala i Dobiášova politická dráha. Byl členem výboru Syndikátu českých skladatelů. V letech 1948–1949 byl dokonce předsedou jeho akčního výboru, který „kádroval“ skladatele a postaral se o řadu osobních tragedií. V roce 1963 se stal předsedou Svazu československých skladatelů, předsedal výboru hudebního festivalu Pražské jaro, vedl hudební odbor na ministerstvu informací a kultury a byl poradcem ministra.

Ve volbách roku 1960 byl zvolen za KSČ do Národního shromáždění ČSSR za Severočeský kraj. Podílel se na projednání ústavy ČSSR v roce 1960 Mandát obhájil ve volbách v roce 1964. V Národním shromáždění zasedal až do konce jeho funkčního období v roce 1968.

11. sjezd KSČ ho zvolil za člena Ústředního výboru Komunistické strany Československa. 12. sjezd KSČ a 13. sjezd KSČ ho ve funkci potvrdil.

Po federalizaci Československa usedl roku 1969 do Sněmovny lidu Federálního shromáždění (volební obvod Teplice-město), kde setrval do konce volebního období, tedy do voleb roku 1971. Působil jako člen prezidia Výboru socialistické kultury. Obdržel také řadu státních a stranických vyznamenání. V roce 1972 byl jmenován zasloužilým umělcem a v roce 1976 národním umělcem.

V sedmdesátých letech již jeho tvorba stagnovala. Zemřel 22. května 1978 a je pochován na Vyšehradě.

Dílo

Orchestrální skladby

    Komorní symfonie (1939);
    Symfonie pro velký orchestr (1943);
    Symfonietta pro velký orchestr (1946);
    Sonáta pro klavír, smyčce, dechové kvinteto a tympány (1947);
    Malí symfonikové (1948);
    Symfonie pro velký orchestr č. 2 (1957); on YouTube
    Předehra "Jubilejní", též Slavnostní předehra (1965);
    Poetická polka č. 2 v úpravě pro orchestr (1972).
    jeho nejslavnější skladba, "Slavnostní uvítací pochod", tzv. "generálský". Příznivci vojenských skladeb se shodují, že se jedná o nejvydařenější pochod, jenž dalece překonává vše, co bylo na toto téma vytvořeno jak u nás, tak ve světě.

Komorní skladby

    Impromptu pro klavír (1931);
    Rondo pro klavír (1931);
    Sonáta pro klavír (1931);
    Smyčcový kvartet č. 1 (1931);
    Preludium pro klavír (1933?);
    Sonáta pro housle a klavír (1936);
    Smyčcový kvartet č. 2 (1936);
    Malá klavírní suita (1937);
    Klavírní suita ve starých formách (1937);
    Klavírní variace „Týden“ (1937);
    Klavírní kvartet (1938);
    Říkadla pro nonet (1938);
    Smyčcový kvartet č. 3 (1938);
    Sonáta pro violoncello a klavír (1939);
    Sonáta pro klavír (1940);
    Tři toccaty pro klavír (1941);
    Suita pro violoncello a klavír (1942);
    Balada pro violu a klavír (1944);
    Smyčcový kvartet č. 4 (1942);
    Pastorální dechový kvintet (1943);
    Dobrou noc, pro violoncello a klavír (1944);
    Čtyři nokturna pro violoncello a klavír (1944);
    Malá suita pro violoncello a klavír (1944);
    Sonatina pro klavír č. 1 (1945);
    Kvartetino pro 2 housle, violu a violoncello (1944);
    Sonatina pro klavír č. 2 (1945);
    Mistru Vítězslavu Novákovi (1945);
    Sonatina pro klavír č. 3 (1946);
    Tanec pro violoncello a klavír (1947);
    Taneční fantazie pro noneto (1948);
    Tři poetické polky pro klavír (1950);
    Nonet O rodné zemi (1952);
    Fantazie Des-dur pro klavír (1968).
    Malířům na Malé skále, pro smyčcové kvarteto s flétnou (1974).
    Vzpomínka pro housle a klavír (1978).

Sbory

    Země jarem zrozená. Mužský sbor (1929);
    Oj, nechody hrycju. Mužský sbor (1929);
    Z jara. Šest říkadel pro dětský sbor s flétnou na slova Karla Jaromíra Erbena (1941);
    Do kola. Šest říkadel pro dětský sbor s malým bubínkem na slova Karla Jaromíra Erbena (1941);
    Šeroká zem. Mužský sbor na slova Josefa Vaci (1942);
    Gospodine, pomiluj ny. Mužský sbor (1944);
    Pozdrav zemi. Mužský sbor na slova 3. zpěvu básně Karla Hynka Máchy Máj (1944);
    Slovanská lípa. Mužský sbor na slova Josefa Václava Sládka (1945);
    Výzva / Poselství. Dětský sbor na slova Antonína Krause (1947);
    Mužský dvojsbor na Stalinovu smrt (1953);
    Vyznání lásky. Smíšený sbor na slova Renaty Pandulové (1961);
    Jarní. Smíšený sbor s doprovodem 2 klavírů na slova Josefa Choury (1961);
    Vyznání. Dětský sbor na slova Jana Čarka (1976).

Písně

    Cigánské melodie pro zpěv a klavír na slova Adolfa Heyduka (1926);
    Máj. Melodram pro recitaci a klavír na slova Karla Hynka Máchy (1926);
    Meditace pro baryton a klavír na vlastní text (1929);
    Kde je máma? Balada pro alt a klavír na slova Josefa Václava Sládka (1932);
    Noci. Píseň pro alt a klavír na slova Františka Halase (1933);
    Tři písně pro zpěv a klavír na slova Karla Tomana (1935
    Veselé písničky pro zpěv a klavír na slova lidové poezie (1940);
    Lidické písně. Úpravy pro zpěv a klavír (1948);
    Sny. Pět písní pro soprán a klavír na slova „Zpěvů staré Číny“ v překladu Bohumila Mathesia (1948)
    Písně o lásce, pro zpěv a klavír, na slova českých básníků a staré čínské poezie (1959).

Vokální skladby s orchestrem

    Zuzanka Hraškovie. Balada pro alt a orchestr na slova Pavla Országa Hviezdoslava (1932);
    Stalingrad. Kantáta na slova Jiřího Miloslava Nováka (1945);
    Rozkaz č. 368. Kantáta na text Stalinova rozkazu č. 368 ze dne 9. 5. 1945 (1946);
    Milá milému. Sedm národních písní pro soprán a orchestr (1947);
    Slavnostní průvod – Únor 1948 (1948);
    Buduj vlast – posílíš mír. Kantáta na slova Františka Halase (1951);
    Kdož jste boží bojovníci. Úprava husitského chorálu pro sólo, sbor a symfonický orchestr (1952);
    Praho jediná. Cyklus písní pro nižší hlas a orchestr na slova Marie Pujmanové (1961).

Skladby ve čtvrttónovém systému

Klavírní suita pro čtvrttónový klavír (1939);
Koncert pro housle ve čtvrttónovém systému s doprovodem violy, violoncella, kontrabasu a klavíru (1941)) byl český hudební skladatel, pedagog, organizátor, politik Komunistické strany Československa a poúnorový poslanec Národního shromáždění ČSSR a Sněmovny lidu Federálního shromáždění.