Vojtěch Dlask (* 15. ledna 1979 Mladá Boleslav, Čechy, Československo) je český hudební skladatel, dramaturg, hudební publicista, klavírista a pedagog.
Život
Skladbu studoval od střední školy v Praze u Jiřího Smutného. V letech 2000–2005 u Františka Gregora Emmerta v Brně. Doktorandské studium pod školitelem Milošem Štědroněm absolvoval v roce 2009 prací Symbolismus v hudbě. Byl stipendistou Českého hudebního fondu. V roce 2004 strávil svůj stipendijní pobyt v Litvě ve Vilniusu u skladatelů Rytise Mažulise, Osvaldase Balakauskase a Broniuse Kutavičiuse. V roce 2007 absolvoval studijní stáž v Estonsku v Tallinnu u skladatele Tõnu Kõrvitse. V letech 2008–2009 působil jako stážista-pedagog na Akadémii umení v Banskej Bystrici pod vedením skladatele Ladislava Burlase staršího. Dlask se věnuje též hudební dramaturgii a tvorbě pro divadlo. Jako notograf se podílel na vydání druhého dílu Teoretického díla Leoše Janáčka. Byl členem hudební skupiny Koistinen.
Spolupracuje například s Českou televizí, Buranteatrem, Divadlem na Orlí, Slováckým divadlem anebo Českým rozhlasem.
Kompoziční styl
Dlaskův kompoziční styl krystalizuje okolo roku 2005 návratem k tonální harmonii, zapojením nestandardních nástrojů do instrumentace a specifickým způsobem zhudebnění textu (rovná deklamace, více textů přes i vedle sebe, napětí mezi významem textu a zvoleným stylem hudby). Styl jeho kompozic obsahuje časté aluze na nonartificiální hudbu, významnou roli ve faktuře hraje izorytmika a obecně násobné rytmy.
Výběr z kompozic
Chorální variace "Erbarm dich mein..." na BWV 721 pro anglický roh, hornu a klavír (2001)
Vlny podle Karla Miloty, koncertní árie pro 2 ženské hlasy, akordeon a smyčcový kvartet (2003)
T. S. Eliot - Ash Wednesday II. Komorní kantáta pro dechové kvinteto, dvě harfy a vokální kvarteto na slova T. S. Eliota (2004)
T. S. Eliot - The Dry Salvages IV, pro sbor (2004)
Nístěj peci, dvojí symfonické přiložení lopatou do ohně, diptych pro symfonický orchestr a dětský sbor (2005)
Mrtvolkám u cest, pro housle a klavír, 2007
Missa parodia scénická kantáta pro dechové kvinteto, tři zpěváky, bicí nástroje, klavír, varhany, kytaru, baskytaru a smyčcové kvarteto na slova Marguerite Duras, Terezie z Ávily, Hermanna Brocha a Roberta Musila (2007)
Kurví kusy, klavírní cyklus s obligátním barytonovým sólem (2010)
Za bukem, smyčcový kvartet s altovým sólem na slova Nikose Kazantzakise z románu Poslední utrpení Ježíše Krista (2013)
Prasklá kde duha se klene..., kantáta pro komorní orchestr a malý sbor na slova Richarda Weinera ze sbírky Mnoho nocí (2014)
Krapp-Trio, pro hoboj, klarinet, fagot, nahrávku a MIDI na motivy hry Tankreda Dorsta (2016)
Querelle-Trio, pro hoboj, violoncello a klavír na motivy románu Jeana Geneta (2017)
Ocenění
♦ Kompozice Missa parodia je alternativní kompozicí koncipovanou rovněž jako tři samostatné kantáty, z nichž druhá, Cuartas moradas na text Terezie z Ávily pro alt a komorní orchestr, byla oceněna čestným uznáním v první kategorii 34. ročníku skladatelské soutěže Generace 2008.
♦ Nominace na cenu Alfréda Radoka 2012 (Adam Mickiewicz, Vojtěch Dlask: Dziady, režie Michal Zetel, Buranteatr Brno) – 2.–3. místo
Hudebně-teoretické práce a publikační činnost
Skladatelské poznámky k ranému dílu Erika Satie. Brno : JAMU, 2003. (čeština)
Dosavadní symfonické dílo Františka Gregora Emmerta. Brno : JAMU, 2005. (čeština)
Meze a možnosti hudebního symbolizování, symbolismus v hudbě. Brno : JAMU, 2009. (čeština)
Milosrdenství jako princip uvolňující zázrak – František Emmert. Opus musicum, leden 2006, čís. 1, s. 48–51. ISSN 00862-8505.
Schumann, Diotima a rozdělení sfér. Opus musicum, leden 2008, čís. 1, s. 2–4. ISSN 00862-8505.
Estonská hudba v historické perspektivě. Opus musicum, březen 2008, čís. 2, s. 19–21. ISSN 00862-8505.
Tõnu Kõrvits. His Voice, září 2010, čís. 5, s. 19–21. ISSN 1213-2438.
Symfonická tvorba Františka Gregora Emmerta. Opus musicum, prosinec 2015, čís. 6., s. 38–50. ISSN 0862-8505.
Pobaltská zrcadlení. in Programový katalog Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro 2016. str. 100-106. ISBN 978-80-7383-465-4.
Generace MIDI. in Festival Forfest Czech Republic, Duchovní proudy v současném umění 2017, str. 15-20. ISBN 978-80-906293-1-8. Odkaz na článek na webu Forfestu
Knihy
Symbolismus v hudbě, Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011