Jiří Julius Fiala (14. září 1892 Smíchov, Čechy, Rakousko-Uhersko – 3. srpna 1974 Praha, Čechy, Československo) byl český hudební skladatel, herec a dirigent.
Život
Narodil se do umělecké a muzikantské rodiny Fialů. Jeho otec Ferdinand Fiala byl koncertním mistrem, bratr Ferdinand Fiala (1888–1953) architektem, hercem a scénografem, strýc Karel Fiala (1871–1931) úředníkem a hercem a bratranci Ferenc Futurista (vlastním jménem František Fiala; 1891–1947) a Eman Fiala (1899–1970) herci.
Nejdříve se učil na klavír u Antonína Čejky. Po absolvování gymnázia studoval na Pražské konzervatoři varhany a skladbu u Josefa Kličky, Františka Spilky, Karla Steckera a Jindřicha Kàana a mistrovský kurs u Vítězslava Nováka. Absolvoval v roce 1915.
Stal se kapelníkem kina Světovid v Nuslích (orchestr hrál hudební doprovod k němým filmům). V letech 1916–1922 byl dirigentem operetního divadla Aréna na Smíchově a po dva další roky nuselského Tylova divadla (oblíbeného „Tyláčku“). V roce 1925 se stal šéfem opery v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, poté kapelníkem u divadelní společnosti Adolfa Marka v Poděbradech. Po krátkém působení na Slovensku se stal dirigentem Vinohradské zpěvohry (1929–1932). V této době se začal intensivně zabývat filmem. Komponoval filmovou hudbu, řídil filmové orchestry a spolupracoval i s filmovými scenáristy. Je autorem hudby k třiceti pěti celovečerním filmům a k nespočetným filmům krátkým a reklamním. Příležitostně se objevoval i v menších filmových rolích. Nejčastěji to byly postavy dirigentů a hudebníků.
Mezi léty 1940–1944 byl ještě zaměstnán jako hudební poradce, dirigent a dramaturg v divadle Uranie v Praze-Holešovicích. V poválečných letech dále spolupracoval s filmem a rozhlasem a po mnoho let byl funkcionářem Svazu českých skladatelů a Ochranného svazu autorského.
Jako skladatel se prosadil svými operetami a filmovou hudbou. Je však rovněž autorem celé řady skladeb vážné hudby. Napsal i operu, dva balety a dokonce i tři mše.
Dílo
Operety
Hoši z první legie (1919)
Vlastencové z boudy (1921)
Teče voda, teče (1925)
Rychlíkem k oltáři (1935)
Dítě tržnice (1945)
Muzikantská Liduška (1947, na základě filmové hudby)
Baruška (1951, na základě filmové hudby)
Praha je krásná (1958)
Počestné paní pardubické (1960, na základě filmové hudby)
Fantom operety (1961)
Lumpacivagabundus (1964)
Scénická hudba
Arnošt Dvořák: Husité (1926)
Gabriela Preissová: Gazdina roba (1943)
Johann Nepomuk Nestroy – Aleš Podhorský: Talisman (1944)
Vážná hudba (výběr)
Serenáda pro dechový kvintet (1919)
Sonáta pro klavír
Smyčcový kvartet
Válka a mír (symfonická skica ,1917, později přepracována pod názvem Soumrak a úsvit)
Veseloherní ouvertura pro orchestr (1919)
Suita z českých tanců pro orchestr (1919)
Legenda o staré Praze (cyklus symfonických básní
U nás (kantáta)
Já jsem horník a kdo je víc? (smíšený sbor)
Kantor Halfar (melodramy na slova Petra Bezruče)
Bernard Žár
Lásky div (opera podle Julia Zeyra)
Golem (choreografické drama ve spolupráci s Joe Jenčíkem, 1924)
Vládce žlutého jedu (balet ve spolupráci s Joe Jenčíkem)
Tři mše
Filmová hudba
Na sluneční straně (Vladislav Vančura, 1933)
Maryša (Josef Rovenský, 1935, s Josefem Dobešem)
Trhani (Václav Wasserman, 1936)
Tvoje srdce incognito (Svatopluk Innemann, 1936)
Láska a lidé (Vladislav Vančura, 1937)
Boží mlýny (Václav Wasserman,1938)
Cestou křížovou (Jiří Slavíček, 1938)
Andula vyhrává (Miroslav Cikán, 1938)
Soud boží (Jiří Slavíček, 1938)
Hvězda z poslední štace (Jiří Slavíček,1939)
Svátek věřitelů (Zdeněk Gina Hašler, 1939)
Muzikantská Liduška (Martin Frič, 1940)
Babička (František Čáp, 1940)
Jan Cimbura (František Čáp, 1941)
Pantáta Bezoušek (Jiří Slavíček,1941)
Městečko na dlani (Václav Binovec, 1942)
Počestné paní pardubické (Martin Frič, 1944)
Řeka čaruje (Václav Krška, 1945)
Nadlidé (Václav Wasserman, 1946)
Polibek ze stadionu (Martin Frič, 1947)
Žízeň (Václav Kubásek, 1949)
Zvony z rákosu (Václav Kubásek, 1950)
Bylo to v máji (Martin Frič, 1950)
Muzikant (František Čáp, 1954)
Na konci města (Miroslav Cikán, 1954)
Muž v povětří (Miroslav Cikán, 1955)
Zkomponoval také hudbu pro mnoho krátkých a dokumentárních filmů.
Filmové role
Poslední polibek (1922)
Werther (1926)
Hrdina jedné noci (1935)
Boží mlýny (1938)
Srdce v celofánu (1939)
Maskovaná milenka (1940)
Muzikantská Liduška (1940)
Pohádka máje (1940)
Advokát chudých (1941)
Preludium (1941)
Experiment (1943)
Řeka čaruje (1945)