Július Kowalski

Július Kowalski, pseudonym Alexander Dominik (24. února 1912 Ostrava, Morava, Rakousko-Uhersko – 2. června 2003 Bratislava, Slovensko) byl moravský hudební skladatel a pedagog, žijící od roku 1945 na Slovensku.

Život

Rodina skladatele pocházela z Polska. Jeho otec, Július Kowalski, byl houslistou v Krakově. Studoval na Hudební škole v Moravské Ostravě hru na housle. V roce 1929 pokračoval na Pražské konzervatoři studiem skladby a dirigování. Ve skladbě byl jeho učitelem Rudolf Karel a později na mistrovské škole Josef Suk. Dirigování studoval u Pavla Dědečka a na mistrovské škole u Václava Talicha. Kromě toho dále studoval i hru na housle u Rudolfa Reissiga. V době studií byl sbormistrem pěveckého sdružení Slavoj.

Po absolvování mistrovské školy se stal profesorem hudební výchovy na gymnáziu v Sremské Mitrovici a řídil hudební soubory v Mitrovici a v Bělehradě. V roce 1935 se vrátil do Prahy. Studoval mikrotonální hudbu u Aloise Háby a současně byl sbormistrem několika pěveckých sborů (Tovačovský sbor, Sbor Křižkovského) a dirigentem rozhlasových orchestrů v Praze, Bratislavě a Ostravě. Vedle toho řídil i amatérské orchestry: Sokolskou filharmonii a orchestr firmy Odkolek. V roce 1937 byl delegátem Československé republiky na Světové výstavě v Paříži. V roce 1939 působil jako korepetitor a dirigent Velké operety v Praze a o rok později se stal korepetitorem divadla v Salzburgu. V té době dále studoval dirigování u Clemense Krausse v Salzburgu a v Berlíně. V letech 1942–1944 byl korepetitorem, členem orchestru a dirigentem Národního divadla v Bělehradě a současně nepřerušil spolupráci s divadlem v Salzburgu.

Po skončení války přijal pozvání Jána Cikkera do Bratislavy a stal se sbormistrem a dirigentem opery Slovenského národního divadla. Od roku 1946 působil jako umělecký vedoucí různých souborů (Tatran, soubor ĽUT Povereníctva pôšt, Bratislavský robotnícky kultúrny kolektív) a jako vedoucí programového oddělení Hudobnej a artistickej ústredne v Bratislavě. V letech 1954–1956 byl ředitelem hudební školy ve Skalici, o rok později působil ve stejné funkci v Pezinku a v roce 1957 se stal ředitelem Lidové školy umění ve Štefánikovej ulici v Bratislavě. Zde setrval až do odchodu do důchodu v roce 1979.

Dílo

Opery

    Rozprávka pri praslici (libreto Ľ. Zeljenka, 1954)
    Lampiónová slávnosť (libreto J. Elen-Kaiser podle H. Pfeiffera, 1961)

Orchestrální skladby

    7 symfonií
    5 divertiment
    Ruská rapsódie (1934)
    Srbská symfonická fantazie (1935)
    Předehra k Dostojevského románu Idiot (1941)
    Povstanie, Oslobodenie (symfonické básně, 1954–5)
    Veseloherná predohra (1957)
    Elegická poéma (1959)
    Impresie z Eisenachu (1967)
    Concertino pre klavír a sláčikový orchester (1970)
    Koncert pre violončelo a sláčikový orchester (1970)
    Buffonesca piccola (1974)
    Koncertantná symfonietta (1975)
    Concertino pre violončelo a sláčikový orchester (1975)
    Koncert pre sláčikové kvarteto a orchester (1976)
    Večerná hudba (1976)
    Koncert pre husle a orchester (1978)
    Elégia (1978)
    Intrada (1980)
    Symfonietta (1981)
    Concertino pre violu a orchester (1985)
    Fresky (1986)
    Concertino pre kontrabas a orchester/klavír (1987)
    Štyri invencie pre symfonický orchester (1988)
    Concerto (1989)

Kantáty

    Stabat mater (1945)
    Pieseň stroja (slova A. Petrík, 1950)
    Hold Bratislave (slova J. Elen-Kaiser, 1952)
    Pozdrav Bratislave (J. Elen-Kaiser, 1961)

Mikrotónová hudba

    Dvě improvizace pro husle v čtvrttónovém systému (1934)
    Pièces I.-II. pro housle a klavír (1934)
    Partita pro housle v šestinotónovom systému (1936)
    Malá suita v šestinotónovém systému pro violu (1936)
    Fantazie pro housle a violoncello v čtvrttónovém systému (1937)
    Skica pro klarinet a klavír v čtvrttónovém systému (1937)

Komorní hudba

    7 smyčcových kvartet
    14 trií pro různá nástrojová obsazení
    Klavírní kvartet
    Klavírní kvintet
    Dechová kvinteta (Päť invencií, Grimasy)
    Sexteto (1989)

Dále komponoval skladby pro klavír, housle a klavír i další nástroje, písně, instruktivní skladby a scénickou hudbu zejména pro dětského diváka.