Karel Kovařovic

Karel Kovařovic (9. prosince 1862 Praha, Čechy, Rakouské císařství – 6. prosince 1920 Praha, Čechy, Československo) byl český hudební skladatel.

Životopis

Narodil se jako třetí syn v rodině Františka Pavla Kovařovice v Praze na Malé Straně. Otec (nar. 1805) byl gruntovníkem v Plánici u Klatov, a teprve na sklonku života se usadil v Praze. Karlovi bratři Tomáš a Alois se věnovali také hudbě, první hře na harfu, druhý hře na housle. Rodina byla tradičně hudebně založená, a členové rodiny, spolu s okruhem známých, dokonce vytvořili malý orchestr.

Na Pražské konzervatoři hudby se věnoval hře na harfu (u V. A. Staňka), na klavír (u J. Jiránka), a později i na klarinet (u J. Pisařovice); konzervatoř ukončil v roce 1879. Kompozici studoval u Z. Fibicha (1878–82), zpěv u J. L. Lukese, a později u F. Pivody. V roce 1881 měl příležitost si zahrát na klarinet při premiéře Smetanovy Libuše v Národním divadle. Do roku 1885 byl členem orchestru Prozatímního, resp. Národního divadla. V sezóně roce 1885/1886 byl kapelníkem u divadelní společnosti F. Pokorného, hrající v Národním divadle v Brně, a v sezóně 1886/1887 kapelníkem u společnosti J. Pištěka, působící tehdy v Městském divadle v Plzni. V roce 1895 byl O. Hostinským a F. A. Šubertem navržen za kapelníka 63členného symfonického orchestru Národopisné výstavy. V letech 1900 až 1920 byl šéfem opery pražského Národního divadla, a zároveň dramaturgem a dirigentem opery.

V letech 1890–1900 byl učitelem i ředitelem Pivodovy pěvecké školy, v sezóně 1894/1895 byl současně sbormistrem vinohradského Hlaholu.

Činnost

Do svého nástupu do Národního divadla, v roce 1900, byl Kovařovic velmi činný jako skladatel, ovšem později se těžištěm jeho zájmu stala především dirigentská činnosti. Během svého působení v oblasti uměleckého vedení ND často upravoval později prováděná díla. Úpravy se týkaly především instrumentace, či dramaturgických škrtů apod. Svými úpravami děl často přispěl ke kvalitnější životnosti díla, byť někdy proti vůli autora (viz pražské uvedení Janáčkovy Pastorkyně).

Z dnešního pohledu lze obecně říci, že co do věhlasu, Kovařovice (jako skladatele i dirigenta) zastínili jeho současníci a nástupci, jako např. Otakar Zich, Josef Bohuslav Foerster, Otakar Ostrčil, Václav Talich. Kovařovicův dirigentský význam je však poměrně velký, neboť byl prvním dirigentem, který dokázal pozvednout interpretační umění a operní kulturu ND na světovou úroveň, a tím, jako jeden z prvních, propagovat české umělecké hodnoty ve světě.

Skladatelská činnost

Skladatelská činnost Kovařovicova je poměrně rozsáhlá, přesto nepatří mezi příliš známé autory. Složil několik desítek písní a skladeb pro sbory, drobných instrumentálních a klavírních prací, melodramů. Dále psal skladby komorní i symfonické, balety, výpravné hry, scénickou hudbu k činohrám a rovněž několik oper. Čeští skauti jej znají jako autora melodie skautské hymny.

Rukopisy všech Kovařovicových skladeb byly dlouhou dobu uchovávány v soukromém archivu, spravovaném jeho synem, JUDr. Josefem Kovařovicem. Tento archiv, ve vzorném stavu, byl v roce 1971 odkoupen Muzeem české hudby (MČH), které veškerou pozůstalost spravuje dodnes.

Revize cizích děl

Kovařovic významným způsobem upravil mnoho tehdejších skladeb pro potřeby Národního divadla. Úpravami se zabýval s rozvahou, a většinou je dlouho a důsledně promýšlel. Některé skici a náčrtky různých úprav jsou v současné době uloženy, jako téměř všechny rukopisy Karla Kovařovice, v Českém muzeu hudby v Praze.

Korespondence úředního charakteru, z období Kovařovicova působení v ND (týkající se repertoáru, jednání se skladateli i zaměstnanci atd.), je dnes též uchovávána ve Státním ústředním archivu (SÚA). Významná je zejména korespondence Kovařovice s Leošem Janáčkem, která je uložená v Archivu Leoše Janáčka, a knižně vydaná A. Rektorysem v roce 1950, pod názvem Korespondence Karla Kovařovice a Leoše Janáčka a ředitelství Národního divadla.

Skladby

Orchestrální

    Předehra veseloherní (1880)
    Únos Persefony, symfonická báseň (1883)
    Koncert f moll pro klavír a orchestr, op. 6[6] (1887)
    Předehra dramatická (1892)
    Fantasie z opery Prodaná nevěsta" od Bedřicha Smetany (1900)
    Deux suites de ballet
    Gavotta pro housle a smyčcový kvartet, op. 4
    Havířská polka ze hry Výlety páně Broučka (1894)
    Valčík pro komorní orchestr

Skladby pro dechy

    Veseloherní předehra (1911)
    Vzpomínky (1914)
    Havířská polka

Divadlo

Opery

Rok     Název     Jednání     Premiéra     Libreto
1882–1883     Ženichové     3 jednání     13. května 1884, Praha, Národní divadlo     Antonín Koukl podle Simeona Karla Macháčka
1885     Cesta oknem, op. 4     1 jednání     11. února 1886, Praha (Národní divadlo)     Emanuel František Züngel,
podle Eugèna Scriba a Gustave Lemoine
1890–1891     Noc Šimona a Judy     3 jednání     5. listopadu 1892, Praha (Národní divadlo)     Karel Šípek podle Pedra Antonia de Alarcón
1891     Edip král (Oedipus rex)     3-aktová opera-parodie     19. března 1894, Praha Žofín     August Vojtěch Nevšímal podle Sofokla
1895–1897     Psohlavci     3 jednání,
6 obrazů     24. dubna 1898, Praha (Národní divadlo)     Karel Šípek podle Aloise Jiráska
1898–1901     Na Starém bělidle     4 obrazy     22. listopadu 1901, Praha (Národní divadlo)     Karel Šípek podle Boženy Němcové
1905     Slib     Jen prolog     9. prosince 1921, Praha, Národní divadlo     Karel Šípek podle R. Zamrzla

Balety
Složeno     Název     Jednání     Premiéra     Libreto     Scéna
1884     Hašiš     1 jednání,
2 obrazy     20. června 1884, Praha (Národní divadlo)         Václav Reisingr
1889     Pohádka o nalezeném štěstí     3 jednání,
7 scén     8. dubna 1889, Praha (Národní divadlo)     Augustin Berger    
1889     Královničky                
1889     Sedm havranů                
1909     Na Záletech     10 obrazů     1909, Praha         Achille Viscusi

Příležitostné skladby

    1918 Loutkářův sirotek, melodrama – text: Svatopluk Čech "Ve stínu lípy"
    Zlatý kolovrat, melodrama – text: Karel Jaromír Erben

Vokální hudba

Sborové skladby

    1890 Královničky; staré obřadné tance moravské se zpěvy pro ženský sbor (SSAA) a klavír (nebo harmonium)

Písně

    1880 Osmero písní pro soprán a klavír, op. 1
    1885 Tři žertovné písně
    1887 Jarní květy pro soprán a klavír, op. 7
    1892–1893 Čtyři písně, op. 18
        Der Abendstern – text: August Heinrich Hoffmann von Fallersleben
        Gottes Nähe
        Frühlings Mahnung – text: August Heinrich Hoffmann von Fallersleben
        Im Arm der Liebe schlummre ein – text: Georg Scheurlin
    1897–1898 Dvě písně pro soprán nebo tenor a klavír
    1912 Junácká, skautská hymna
    1915 Slovácká píseň pro vysoký hlas a klavír – text: Ema Destinnová
    1919 Svítání pro hlas a orchestr – text: Vojtěch Martínek

Komorní hudba

    Smyčcový kvartet č. 1 (1885)
    Smyčcový kvartet č. 2 (1887)
    Smyčcový kvartet č. 3 (1889)
    Romance pro housle a klavír, op. 2

Skadby pro klavír

    1885 Co ti to napadá, polka
    1910 Deux valses,
    1910 Polka
    1910 Deux mazurkas
    Čtverylka
    Národní tance
        Pasačka
        Starodávný
        Holuběnka
    Naše vlast, fantasie