Emanuel Maršík

Emanuel Maršík (24. prosince 1875 Spálené Poříčí, Čechy, Rakousko-Uhersko – 5. března 1936 Tábor, Čechy, Československo) byl český hudební skladatel.

Život

Byl synem řídícího učitele ve Spáleném Poříčí. Základní hudební vzdělání získal od otce. Hrál na housle, na klavír a na varhany. Studoval na gymnáziu v Plzni a dále se vzdělával v hudbě u hudebního skladatele Hynka Pally. Gymnázium dokončil v Praze, kde byl žákem Antonína Dvořáka a Zdeňka Fibicha. Vystudoval práva na Karlově univerzitě a po povinné vojenské službě se stal vojenským auditorem ve Vídni. V roce 1901 působil u posádkového soudu v Budapešti. I tady dále studoval hudbu a absolvoval oddělení skladby na budapešťské hudební akademii.

V roce 1908 se vrátil na čas do Čech a do roku 1912 byl zaměstnán u posádky v Josefově. Vojenská služba ho zavedla znovu do Vídně, do chorvatského Osijeku, do Záhřebu a nakonec do Bratislavy. V Bratislavě se stal zástupcem župana, vládním radou, přednostu odboru kultury zemského úřadu a nakonec i předsedou presidia zemského úřadu. Výrazně se zasloužil o rozvoj hudebního života na Slovensku. Byl předsedou družstva Slovenského národního divadla, předsedou hudebního odboru Umělecké besedy, předsedou Komorního spolku i předsedou a čestným členem Kuratoria Hudobné a dramatické akademie pro Slovensko. Byl rovněž členem Slovenské filharmonie. V roce 1931 odešel do Tábora, kde o pět let později zemřel. I v posledních letech života se zabýval hudbou. Byl mimo jiné členem Filharmonického spolku Bolech.

Přestože hudba nebyla jeho hlavní zaměstnání, zanechal za sebou úctyhodné dílo. Dobová kritika vyzdvihovala melodičnost a vysokou technickou úroveň jeho skladeb. O opeře Černý leknín se pochvalně vyjádřil i Richard Strauss.

Dílo

Opery

    Černý leknín (libreto Karel Jonáš, 1920, provedena v Bratislavě 1921)
    Studentská láska (libreto Václav Štech, 1924, provedena v Bratislavě 1925)

Orchestrální skladby

    Slavnostní polonéza, Mazurka (1904)
    Symfonie d-moll (1908)
    Utonulá (symfonická báseň, 1909)
    Nálady (1915)
    Scherzo capricioso (1929)
    Jarní rapsodie (1930)
    Gavotta (1934)
    Jihočeská suita (1934)

Komorní hudba

    Z mých písní pro tamburašské okteto (1893)
    Koncertní mazurka pro smyčcový septet (1895)
    Klavírní kvartet „Na vlnách“ (1905)
    Vzpomínka, Večerní píseň pro violoncello a klavír (1906)
    Malý vačík pro klavír (1928)
    Píseň beze slov pro housle a klavír (1934)

Kromě toho zkomponoval na 300 písní a řadu sborů.